Rogainin SM kisat 2019 Vaskijärvi

Että mitä, mitä? Kas Himos Epic väljasõit on meie klubi Soome lainepikkusele keeranud nagu kesklainepikkusega Riga VEF raadio?

Ei midagi sellist. Järgnev jutujoru on kokku pandud Alvaro poolt, kes käis augusti lõpus sõitmas võistkondlikus arvestuses Soome Meistrivõistlusi 8h maastikuratta rogainis. Nagu kord ja kohus, toon üks kord aastas selle rattadistsipliini muljeid ka siia blogisse.

Kus on teed?!

Võistluskeskus asus 40 km Turku linnast kirdesse, kus on Lõuna-Soome väidetavalt üks kõige vähem asustatud piirkondi, Vaskijärvi looduspargi ümbrus. Plaan seal võistlusel osaleda sai paika juba ammu, aga teostuseni (loe: võistkonna komplekteerimisele) jõudsin nagu ikka viimasel võimalikul hetkel. Selge oli see, et meeste absoluutklassis võin seal vaid Soomlaste pori imeda, seega tuli kas ise soovahetusopile minna või üks vapper naisterahvas leida, kellega saaks segatiimide arvestuses osaleda. Uskumatu, kui lihtsalt see “Jah” sõna tuli! Ei mingit põlvili laskumist, teemante ja kulda-karda! Liis Grünberg kirjutas alla, sest selline katsumus oli ka talle kui rusikas ribide vahele. Lõpuks kauples ta oma abikaasa, Priidu, ka kaasa, kes teada tuntud underground ürituste austaja. Viron Pikajuna sai meie nimeks, millega me sinna peale lendasime.

Start kell 11 laupäeva hommikul. Teada oli see, et täpselt samal rajal peetakse ka 24h jalgsi rogaini (see päris õige rogain) meistrikaid. Oli selge, et seetõttu on need punktid maastikul sellistes pära****** kohtades, kuhu meie tiimi orienteerumisoskused meid ilmselgelt kohale ei vii. Lisaboonusena oli korraldaja ühinenud Trumpi Huawei boikotiga ja keelatud oli igasugune tänapäevane elektroonika, kaasa arvatud disantsimõõturid (10 eurone ratta odomeeter). See oli uus olukord, sest ilma GPS-ita saan Eestis üldiselt hakkama, aga keerulistest teeotsadest meetreid loendama olen ikka oma käekella pannud. Midagi, tühjad taskud nüüd. See, mis meile kaks tundi enne starti aga pihku pisteti, ületas ka kõige hullemad kartused…….

Sedasi käibki see planeerimine….

See, mis me kätte saime, meenutas hetke, kui võtad kätte kaks SL Õhtulehte, istud potile ja lööd mõlemad lahti. Mitte üksteise peale, vaid kõrvuti……. Seepeale kruttisime Liisi rattalt kaardihoidja maha 🙂 Tund aega nuputamist ja oli selge, et täna tuleb pikk sõit. Meie eesmärgiks sai ligi 140km pikkune trass, mis läbis kogu võistluspiirkonda. See polnud kaugeltki ideaalne, aga sohu me eksida ei tahtnud.

Selleks, et mitte päikese järgi aega määrata ja ikka 8 tunniga tagasi starti jõuda, oli meil ka oma lahendus. Eelmisel õhtul laeval avastasime, et meil pole kolme peale ühtegi kella, kuna kõik olid elektroonika koju jätnud!!! Käik laeva poodi tuvastas kõige odavama Superdry mehhaanilise käekella, mis oli 30 eurot. Jäime Soome Prisma peale lootma. Seal aga selgus, et kogu üüratu kaubanduspinna kohta pole ühtegi käekella, ainult suured äratuskellad! Juhuse läbi leidis Priit riiulilt ühe ainueksemplari stopperist 15 euro eest. See läks napilt…….

Lihtsalt matkamisest oli asi kaugel, 200 meetrist jooksu rattaalasse võeti tõsiselt

Maastik oli muidugi oma hinda väärt. Üks kalju ajas teist taga ja kuuskedega kokku ei hoitud. Õnneks polnud väiksematel radadel kivi kivis kinni, mis andis võimaluse sõitu täiega nautida. Kaardi 1:30 000 mõõtkava pakkus piisavalt peavalu, sest tähendas, et väiksemaid metsaradu peal polnud ja perstuntuma pealt tuli päris palju otsuseid teha. Piisas ühest sellisest kaardil mitte olevast rajast, mis rikkus meie muidu ideaalse päeva. Ees kihutavad kaks tiimi panid valesti ja ilma kõrgusjooni kontrollimata panime ka järgi – kõigest 50m valesse auku. Aga sellest 50 meetrist piisas, et meid eksiteele viia ja otsisime ühte punkti ei rohkem ega vähem, kui 45 minutit, sest üks viga viis teiseni ja varsti olime lost mis lost!!! Sinna jäi ka võimalus kogu kaardile ring peale teha.

Peale seda pummi oli Priit iga järgneva punkti osas skeptiline ja vahepeal sundisin teda juba kivi-paber-käärid tegema, et otsustada, kas minna võtma või mitte. Õnneks jäin võitjaks ja peale seda katastroofilist esimest kahte tundi sujus kõik järgnev ilma suuremate tagasilöökideta. Meie valitud punktid oli kesmiselt u 100-300m kaugusel radadest, kus tuli ronida nii 40m mägede otsa, turnida kaljudel kui singeldada kilomeetrite kaupa jäneseradu. Rattaga sai üldse ligi nii u 8 punktile 80-st, mis ütleb nii mõndagi…… Pärast GPS tracki vaadates saime näha, kuidas Soome koondise poisid olid teinud ka selliseid lükkeid, mida pidasime rattarogainis ilmvõimatuteks. Ligi 1,5km lõige läbi paksude metsade ja soode, ratas kaasas, tõenäoliselt 90% kõndides. Kõik selleks, et kõige kallihinnalisemad punnid ära võtta.

Viimased 3 tundi sujusid raju tempoga mööda kruusakaid ja metsateid, et end kaardi lõunaotsast tagasi starti pressida. Priit pani oma ratta Toyota kruusaseadesse, andis ees kuuma ja Liis püsis kui takjas sabas. Soome segatiimidel polnud sellisele õrnemast soost mootorile mingit vastust ning finišis olime kindlalt esimesed (rogainis loeb punktide arv, aeg peab kontrollaja sisse mahtuma). Kokku läbisime GPS’i järgi 119km, mis oli rohkem ka kõigist meeste eliitklassi esikolmiku poolt läbitud distantsist. Meile ju meeldib rattaga sõita!

Ilmselgelt avaldasime oma kohalolekuga kellelegi muljet, sest peale sõitu tegid korraldajad blogipostituse, kus peale tavalise “kes-täna-võitis” teemale oli eriline tähelepanu sellel, kas välisvõistlejatele tohiks tulevikus soome meistritiitleid jagada või ei. No ilmselge tagasiside võistlejatelt oli, et ei tohiks 🙂 Lisaks meile olid rattadistantsil eestlastest stardis Porter Racingu esindustiim Tarmo Tarlapi ja Lauri Lepalaanega ja potentsiaalselt meie suurimad konkurendid Team Enimal, kes kahjuks jäid viimasel hetkel ilma oma naisvõistlejast ning pidid koosseisus Indrek Reitsak / Mattis Alliksoo kolima M klassi poolele. Stardis oli ka Värska Originaal / Raivo Prants ja Indrek Mahla

Liisi temaatilised küüned + Team Enimal taustal

Kohustuslik ühispilt sinistega

Rogaini valu ja võlu – teine raisus võistlussärk sel aastal

Shampa läks Liisiga kahepeale lipsu taha